Hangsegítséggel szolgálók, beszélgetés Laudon Andreával

Gyerekkorom óta jártam színiiskolákba, Földessy Margithoz, de a mai napig nem tudom, hogy pontosan ki volt az a jótevő, aki leadta a nevemet. Anyukámat felhívták egyszer, hogy lenne egy ilyen szinkron munka és engem hívnának. Azután szép lassan egyre több munkám lett, és imádom csinálni.  

Két testvérem van, egy bátyám és egy nővérem,és bár 8 és 11 év a korkülönbség, nagyon jól kijövünk egymással, kiskoromban is sokat játszottunk, legóztunk együtt. Anyukám és Apukám már kiskoromtól vitt két barátnőmmel táncolni, ezen kívül zongoráztam és gitároztam, ezért a gyerekkoromtól a művészet nagy szerepet kapott a mindennapokban.

Sportol valamit?

Kiskoromtól úsztam, táncoltam több stílusban és lovagoltam, sajnos ezeket már abbahagytam, de szeretek sokat sétálni, biciklizni és jógázom, amit nagyon megszerettem az elmúlt időszakban.

Szabadidejében mivel foglalkozik szívesen?

Ha nem jógázom, akkor a barátommal vagy barátnőimmel töltöm az időmet, vagy a családommal vagyok. Szeretek a természetbe is kimenni, kicsit feltöltődni a csendben a zajos város után.

Mi motiválta Önt arra, hogy szinkronszínész legyen?

Gyerekkorom óta jártam színiiskolákba, Földessy Margithoz, de a mai napig nem tudom, hogy pontosan ki volt az a jótevő, aki leadta a nevemet. Anyukámat felhívták egyszer, hogy lenne egy ilyen szinkron munka és engem hívnának. Azután szép lassan egyre több munkám lett, és imádom csinálni.  

Szeretnénk egy kicsit bepillantást nyerni egy szinkronstúdió hangulatába. Milyen belülről? Milyen eszközökkel dolgoznak? Mi az, ami hangulatossá teszi?

Két szobából áll, egyik a hangmérnöki szoba, ahol a rendező és a hangmérnök van, a másik pedig maga a stúdió, a kettő között általában félig üvegfal van, hogy lássák, jó irányban áll-e a színész a mikrofonnál, jó-e a távolság. A stúdióban van a tévé, előtte a mikrofon és két oldalt kottaállványok, amin a film szövege van. Ezen kívül még fülhallgatók is vannak, amiken keresztül az eredeti szöveget halljuk.

Mielőtt belépünk a stúdióba, figyeljük, hogy az ajtó feletti piros lámpa ég-e, mert akkor felvétel folyik és nem lenne jó benyitni a közepébe. Ha elalszik, besurranhatunk és egy kicsit sötét szobában találjuk magunkat, ahol a világítás a két szövegkönyvön van. Ha a rendező már nem instruálja a színészeket, elindul a felvételt jelző három pittyegés, és már mindenki csendben várja, hogy a szereplője megszólaljon.

Nehéz több dologra egyszerre koncentrálni? (pl. a fejhallgatóban az eredeti hangra, a képernyőre, a felolvasandó szövegre)

Eleinte biztos furcsa lehet, ha valaki még nem próbálta, de úgy gondolom, hamar rá lehet érezni. Főleg, ha már érzi az ember a karakterének a stílusát, hogy milyen ritmusban beszél.

 

Kívülről is kell a szövegeket tudni, vagy mindig olvasás útján történik a szinkronizálás?

Nem kell kívülről tudni a szöveget, de ha meg tudjuk jegyezni, az csak jó, mert a képet fontos figyelni, miközben rámondjuk a szereplőnkre a szöveget, hogy lássuk a száját, az arcát, a reakcióit, ami esetleg változtat azon, hogy eredetileg milyen hangsúllyal akartuk mondani a szöveget. 

Egy nap mennyi időt töltenek szinkronizálással?

Ez nagyon változó. Van, hogy egy munka több órán át is eltart, de más munka nincs aznapra, van, hogy különböző helyeken van több munkánk, de lehet, hogy az egyik csak negyed óra, a másik háromnegyed. Attól függ, az adott filmben mennyi szerepet kaptunk a rendezőtől és a gyártásvezető mennyi időre osztja be.

Az eredeti nyelveken biztosan vannak olyan mondatok, melyeket magyarul hosszabban, vagy rövidebben mondunk. Hogyan lehet azonos szótag szerint szinkronizálni?

 Nagyon fontos, hogy jó szöveget, jó fordítást kapjunk. Persze még így is van, hogy az eredeti hossza nem ugyanolyan, ilyenkor a rendező ad instrukciókat, hogy vagy lassabban próbáljuk elmondani, vagy hozzáírunk a szöveghez pár szót.

Barátai, ismerősei, esetleg a nézők szoktak visszajelzésekkel szolgálni?

Igen, szoktak örülni, mikor hallják, hogy az én nevemet mondták be egy film végén, nagyon jól esik hallani, ha tetszett valakinek egy munkám.

Van olyan film, amely szinkronizálása közel áll Önhöz?

Nem tudnék csupán egyet kiemelni. Az első főszerepem, a Nim szigete mindig közel fog állni a szívemhez, Somló Andrea rendezte és izgultam is persze, de a végeredmény nagyon jó lett. Ezen kívül két sorozat, az iCarly és a 90210 is nagy kedvenceim, több évadot is megéltek és úgy érzem, sok fejlődést is köszönhetek ezeknek a sorozatoknak.

Milyen vágyai, álmai, céljai vannak a jövőt illetően?

 Szeretném folytatni a szinkronizálást, több kihívás elé állni. Fejlődni a jógában, és szeretnék elkezdeni videókat csinálni, több témában is, de leginkább beszélni olyan dolgokról, amiket én is szívesen hallanék, főleg fiataloknak címezve, akiknek a tini korral sok új probléma merül fel az életében. Ezeken kívül pedig igazából csak arra törekszem, hogy boldog legyek és jól érezzem magam az életben.

A sok-sok szinkronizálásért a „köszönöm!” nem elég. Nekünk, látássérülteknek azonban a hangját adja, amivel a legnagyobb szolgálatot teszi!

Ezzel a kellemes, szép orgánummal sokaknak szerez örömöt!

Munkájához és jövőbeli terveihez sok sikert kívánok!

Nagyon szépen köszönöm a lehetőséget, remélem, hogy a szinkronnal élvezhetővé és elérhetőbbé tudjuk tenni Önöknek is a filmeket, nagyon boldog életet kívánok!

Árvay Mária