Minden út Rómába vezet

„Alea iacta est.” – „A kocka el van vetve.” - mondta egy hatalmas birodalom kimagasló vezéregyénisége, Gaius Julius Caesar. És az a bizonyos valóban el lett vetve: a Római Köztárság a szemünk előtt teljesíti be végzetét, elhozva a tejhatalmú császárok uralmának korszakát.
Egy merész producer, Anne Thomopoulos körülbelül egy évtizeddel ezelőtt rukkolt elő azzal az ötlettel, hogy jó lenne készíteni egy gigantikus méretű történelmi sorozatot, amely a nézők elé tárja a római történelem meghatározó eseményeit és ugyanakkor szórakoztat is. 2000-ben Bruno Heller, író hozzá is látott a forgatókönyv kidolgozásához. A produkció végül az HBO, BBC és az olasz RAI együttműködésével készült el, és nagy sikerrel debütált 2006 tavaszán.

A megbecsülést méltán kiérdemelte a gondos, minden részletre kiterjedő kivitelezés. Az epizódokat Olaszországban, hat helyszínen (2 hektárnyi díszlet között) rögzítették. A jelmezek jól példázzák az alaposságot, mert olyan anyagokat igyekeztek használni hozzájuk, amelyekből az eredetiek is készültek.

Mindennek természetesen ára van; így talán nem is olyan meglepő, hogy a koprodukciós alkotás szériánkénti költségvetése elérte a 100 millió dollárt. Éppen ezért csupán két rövidke évadot, összesen 22 részt élt meg – tartva magát a mondáshoz, hogy jóból keveset adnak.

A világ egyik leggazdagabb és legkiterjedtebb birodalmában a köztársaság szilárd tartóoszlopai között az egyszerű közemberből is vállhatott sikeres katona, megbecsült gladiátor vagy éppen államférfi, és nem utolsó sorban tehetett szert elképesztő vagyonra. Ám az elvakult hatalomvágy, a korrupció és az árulás még az ilyen hatalmasra nőtt oszlopokat is megingatja.

Az eseményeket Caesar gall győzelmétől az Actiumi csatáig (ami Marcus Antonius és Octavianus között zajlott le) követhetjük nyomon. Leginkább két légiós szemszögéből, miközben bepillantást nyerhetünk a római hétköznapokba, a vallási szokásokba, a kulturális életbe, az építészetbe, az emberek egymáshoz való viszonyaiba (házasság, barátság, hűség, hűtlenség, szexuális szokások…), és épp olykor-olykor elsétál a kamera előtt néhány meghatározó történelmi és irodalmi személyiség, mint Cicero, Cato vagy Ovidius.

A rendező és a színészgárdát tekintve is törekedtek a legekre: olyanokat sorakoztatva fel a produkció stáblistájára, akik bizonyították már rátermettségüket – és mi, nézők tökéletesen elégedettek is lehetünk
.

Az első három epizód Michael Apted rendező nevéhez fűződik (James Bond: A világ nem elég). A további részeket a már jól bevált HBO-s direktorok jegyzik: Alan Poul (Sírhant Művek, Allen Coulter (Maffiózók), Mikael Salomon (Elit alakulat).

A színészek jók, tehetségesek és szépek. Ciarán Hinds-t, Julius Caesar megformálóját, A kárhozat útjából ismerhetjük, de feltűnt az idén két Oscar-díjjal jutalmazott Vérző olaj című filmben is. Egy igazi Caesar bontakozik ki előttünk, aki sokkal inkább ember, mint hadvezér vagy diktátor. A magyar változatban Haás Vander Péter kölcsönzi neki a hangját, aki tovább mélyíti az amúgy is hibátlanul megformált karaktert.

A két főszereplő katonát - Lucius Vorenust és Titus Pollót - Kevin McKidd (Mennyei királyság) és Ray Stevenson (Artúr király) kelti életre. Egymás tökéletes ellentétei, és talán éppen ezért szövődik Róma jövőjére nézve is értékes barátság köztük. Előbbit Stohl Andás, utóbbit Király Attila szinkronizálja. Mindkettőjük remek választás: Stohl lágyabb ugyanakkor kellőképpen örült, ha a helyzet megkívánja, Király Attila pedig mélyebb, ércesebb hangszínével tekintélyt parancsoló – tud lenni, ha épp nem szórakozottabb énje kerül előtérbe. A olykor ellenszenves, de legtöbbször inkább szimpatikus Marcus Antoniusként James Purefoy-t (Hiúságok vására) láthatjuk. A szereplő határozott és végletes jelleméhez egy erőteljes orgánummal és széles színészi
palettával rendelkező színművészt kapott, Viczián Ottó személyében.

A színésznők közül Polly Walker (Férfias játékok) Atia-ként olyannyira hitelesnek bizonyult, hogy Golden Globe-díjra jelölték érte. Farkasinszky Edit mindent el is követ annak érdekében, hogy a hazai nézők számára is hangsúlyos legyen ez a kegyetlenül érvényesülni akaró hölgyemény.

Caesar méltó ellenfelének, Pompeius Magnusnak a szerepében Kenneth Cranham (Gengszterek gengsztere) tűnik fel – őt a tökéletesen profi és jól ismert Kristóf Tibor hangolja.

Az egész szinkron méltó a sorozat színvonalához. A magyar szöveg Csalló Kinga és Dudik Annamária Éva munkáját dicséri, a szinkronrendező Tolnai Zoltán volt és Végh Ödön felügyelte a munkálatokat. Az összes tömegjelenet tökéletes, minden zaj és zörej a helyén van; hozzáértő és alapos hangmérnöki munka eredménye Farkas Lászlótól.

A szinkronhangok találóan lettek kiosztva: a már említettek mellett olyan neveket találhatunk, mint Németh Borbála, Kéri Kitty, Végh Péter vagy a fiatal Gacsal Ádám.

Az HBO már eddig is nagy elismerésre tett szert házi gyártású sorozataival – gondoljunk csak az Elit alakulat, a Szex és New York, a Maffiózók vagy a Sírhant Művek pozitív visszhangjaira. Ám eddig a legtöbb díjat a Róma zsebelte be a maga 23 különböző jelölésével, 14 elnyert szobrocskával, kiemelve a 4 Emmy-t és 2 Golden Globe nominálást.

A remekmű gyűjtők szerencséjére a teljes sorozat megjelent DVD-n.

A monumentális alkotást bátram ajánlom mindenkinek; azoknak is, akik kevésbé szerették a történelem órákat, mert a pergő események, a látványos képi megjelenítések, a színes korrajz és a magával ragadó hangulat biztosíték arra, hogy egy pillanatig sem fogunk unatkozni. A sorozat zsenialitása abban rejlik, hogy úgy emelkedik ki a szériák tengeréből a maga művészi és minőségi jellegével, hogy mégsem érezzük soknak: nem egy színes dokumentumfilmről lenne szó.
A történet végére pedig rá kell jönnünk, hogy az emberek nem változnak; azokat a hibákat, amelyeket elkövettek kétezer évvel ez előtt, épp úgy elkövetjük ma is. Vagyis, „Minden út Rómába vezet”.