Főoldal

















A sötét lovag


BATMAN: A sötét lovag
(The Dark Knight, 140', 2008)

Az ember azért jár moziba, hogy ilyeneket lásson. Minden képzeletet felülmúlóan izgalmas, egy pillanatig sem unalmas, és úgy működik, mint a legtökéletesebb álom. Mert, hogy ez a film maga a nagy betűs ÁLOM. Nehéz bármit mondani róla, mert egyszerűen annyira rendben van, hogy felesleges pazarolni rá a karaktereket. Még sötétebb, még ütősebb, és semmihez sem hasonlítható.

Joker: Mutatok egy trükköt. Itt egy ceruza.

Minden létező rekordot megdöntött, az év, mint az év, az évtized legjobban várt alkotásává lépett elő a 2005-ös Batman: Kezdődik! óta Christopher Nolan bőregere. Világ szerte rajongók milliói várták a filmet -melyre nekünk még három hetet kellett várnunk, de cserébe a Képes Kiadó július közepén kihozta az Arkham Elmegyógyintézet című zseniális képregényt-, a marketing kampány pedig még azokat is elérte, akik megpróbálták elkerülni. Lehetetlen volt. Az utóbbi bő fél évben semmi másról nem hallani, mint a Denevéremberről, és Heath Ledgerről meg valami Oscar-szobrocskáról.

Ez alapjaiban egy pszicho thriller. Amíg sétáltam haza hajnali fél 3 után az utcákon azon kaptam magam, hogy még mindig a film hatása alatt vagyok. Sőt, még utána is, alvás közben is fel-fel villant Joker arca. Meg a legütősebb jelenetek, néhány semleges és egy-kettő olyan is, ahol az igazi gonoszság dominál. Nem az a film, ami kikapcsol, ez a Batman mozi -inkább Joker mozinak- az, amelyik elgondolkodtat. Megint más szemmel nézve ez az a képregény film, ami megmeri mutatni azt, amit sehol máshol, soha nem láthatsz. Utazást az elmébe, és a teljes őrületet időnként irónikusan, időnként drámaian és megint időnként a szerencsére bízva mutatja be.

A bűn elleni harc sosem ér véget. A tét egyre nő. A kockázat egyre nagyobb. És néha egy-egy pillanatra úgy tűnhet: azok, akik az igazságot szolgálják, egyszer elérhetik céljukat.
Batman (Christian Bale) valamint két társa, egy rendőr (Gary Oldman) és egy ügyész (Aaron Eckhart) mindent elkövet, hogy megtisztítsa Gotham City utcáit a banditáktól. Már kezdik azt hinni, önként vállalt feladatukat siker koronázhatja, amikor megjelenik a bűnözők között valaki, aki minden elődjénél ravaszabb és veszélyesebb. Úgy hívják: Joker (Heath Ledger). A városban ettől kezdve a félelem az úr: elszabadul a korlátlan, értelmetlen, kivédhetetlennek tűnő gonoszság.


Volt bennem egy olyan pillanat a filmben, amikor azt mondtad, tutira itt lesz a vége. Aztán kiderült, hogy nem. Talán a felénél ha jártunk. Ez annak köszönhető, hogy nem érzed az idő múlását. Annyira magába szippant a film, hogy a külvilágot teljes egészében sikerül kizárnod. Fel sem tűnik, ha valaki nevet, megdöbben, megijed. Bizony ijedni a legkönyebb ezen a mozin, mert szó szerint félelmetes. Első sorban Joker miatt, ami nem csak Heathnek köszönheti, hogy ilyen -de első sorban naná, hogy neki-, de azért lássuk be, és legyünk teljesen őszinték: ezt is forgatókönyvírók írták. Ők pedig már a Kezdődik!-ben is nagyon jól bántak az eredet történettel, és ott bebizonyították, hogy a karakter építés, fejlesztés, változtatás pokolian megy nekik.

Ha a világra úgy tekintünk, mint a legtöbb ember a képregényfilmekre, akkor Batman a fehér, Joker a fekete. Harvey "KétArc" Dent pedig a szín, ami a kettő között helyeszkedik el. Ő képviseli az idealizmust, ő az, aki álarc nélkül tud tenni a jobb Gothamért, és ő az, aki megpróbálja megváltoztatni a világot. Aztán mikor KétArc lép be a képbe, a bosszú hajtja és Joker aprócska játékszereként minden korrupció ellen küzd. Céljai bár nemesek, a módszerei már kevésbé felelnek meg az eddigi munkájának. Ha jól emlékszem Batman mondja egy feszült pillanatban Jokernek az igazat, ami legjobb jellemzi a figurát. Legyen elég annyi, hogy pár pillanat elég ahhoz, hogy a jó gonosszá váljon. Fordítva viszont nem igaz.

Joker azt mondta Batmannek, hogy ő úgysem képes rá, hogy megölje, mert túl jó hogy megtegye, és Joker sem fog végezni vele, mert kiegészítik egymást. Ez a mondat is a lógó Jokertől a lehető legkifejezőbb, mellyel megemlíthetem a professzionális dialógokat, és kicsit lecseszhetem a fordítót, néhány blődség miatt. Érdekes dolog ez. Ilyenkor a fordítót hibáztatjuk, pedig eredeti nyelven kaptuk a filmet, de ha szinkronban csinálnak ilyen hibát, akkor meg az a baj. Egyszóval nincs tökéletes megoldás, mint ahogy a züllő félben lévő Gothamre sem.

Nagyon tetszett a vége, mert ez is azt bizonyítja, hogy Batman cselekedetei mennyire nemesek. És a záró monológ azokkal a képekkel pedig végleg eldöntötte a kérdést, hogy innentől kezdve csak lejt menet jöhet. Nyílván így lesz, mert nevezzetek elfogultnak, de szerintem Batman legjobb ellenfele, Joker. Ő a legméltóbb az ellenfél címre, mindenki más csak dísz. Ráadásul mivel tökéletes ellentétei egymásnak, nem csak hogy kiegészítik egymást, de meglátjuk milyenné válhat a bőregér, ha túl sokáig bújik a maszkja mögé.

Ezúttal is kijutott egy kis románc nekünk. Igaz, nem a legjobb féléből, de a lehető legdrámaibb és legérzelmesebb módon. Nem dominált túlzottan, ellenben indítéknak tökéletesen megfelelt. Ezen kívül ami még szerintem jó húzás volt, az Batman Gothamen kívülre küldése, és a humor, viszont ami meg nem jött be az az épülő Wayne kúria teljes hiánya. Mivel a legtöbbről már beszéltünk a poénokról még nem, így most arról szólnék néhányat. Joker egy beteg állat, ezt nem egyszer be is bizonyítja, meg is mutatja nekünk. Az ő legőrültebb vicce, amin én kifeküdtem az a kórház robbantása közben történik.

A film egy jelenetében feltűnik a Madárijesztő is, de őt hamar leszerelik. Aztán ott van a Gordont körülvevő korrupció és az, hogy Joker sorra öli meg a város fontosabb döntéshozóit. Harveyra fáj a foga -akinek KétArc maszkja elég ocsmány-, aki számára csak Rachel a fontos. Alfréd mindig humoros tudott maradni, mint ahogy Lucius szerepe is némiképpen felerősödött. Érdekes volt továbbá a Batman - Gordon felügyelő -akinek a karrierje nagyon megy, mert megint előléptették- közötti "barátság", összetartás ábrázolása is. Az apró részletekre is nagyon ügyeltek, hogy mégjobban legkössék a nézőt. Ez teljes mértékben sikerült is nekik.

Elemezhetnénk így, át nézhetnénk úgy, minden apró fordulatot megemlíthetnénk, de én inkább csak egy amolyan kicsi mozis emléket szeretnék még a zárás előtt ellőni. Heath Ledger zsenialitásának tisztelegve a közönség megtapsolta az első jelenetben. Már az elsőben! A másik kedvenc pillanatom egy nyugis jelenet közben talált ránk, mikor az ablakhoz csapódik egy vigyori bőregér és a haverom, akivel néztem a filmet úgy megijedt, hogy a fele popcorn kiborult. És végül nem csak Ledger vette alapul az Arkhamot, hanem a filmesek is, mikor Batman bemegy az épületbe közel a végéhez.

A sötét lovagot most mindennek elmondhatnám, de helyette csak annyit mondok, jobban felnőtt az elvárásokhoz Nolan Batmanje, mint bármelyik film, amit valaha is készítettek. Heath Ledger jutalomjátékát öröm volt nézni -minden idők legjobb színésze lett nálam-, a poénokon hangosan lehetett röhögni, a történet sötét és sokkoló volt, logikusan, üresjáratoktól mentesen felépített, és nem kicsit gyakorol hatást a nézőkre. Joker vigyori pofáját még napokkal később is látja az ember, mert annyira belé ívódik. Minden idők legsötétebb, legkomorabb, legjobb filmje. A sötét lovag, maga a sötétség és a fény egyszerre. 100%


Magyarhangok: Fekete Ernő Tibor, Stohl András, Széles László, Fülöp Zsigmond, Németh Borbála, Epres Attila, Reviczky Gábor [Fox], Kőszegi Ákos [Maroni], Király Attila
További magyarhangok: Juhász György, Háda János, Kapácsy Miklós, Holl Nándor, Breyer Zoltán, Kálid Artúr, Szabó Máté, Orosz István, Besenczy Árpád, Zámbori Soma, Ősi Ildikó,
Magyarszöveg: Heltai Olga és Németh Attila
Hangmérnök: Erdélyi Imre
Vágó: Majoros Eszter
Gyártásvezető: Kablai Luca
Szinkronrendező: Tabák Kata
FHE-Mafilm Audio Kft.


Hozzászólások:
Oldalanként
Nincs ilyen mappa: truemovies
Csiripel a csiripke

Tartalomjegyzék