
Dallos Szilvia, akinek neve és hangja bizonyára mindenki számára ismerős lehet, meglepő vállalkozás keretében mutatja be a magyar szinkron hőskorát. UTÓSZINKRON címmel egy drámát alkotott, hogy azon keresztül beszéljen a kezdetekről.
Iglódi István vezetésével a Budapesti Kamaraszínház művészei május 22-én mutatják be ezt a szokatlan történetet az újságíróknak és az érdeklődő nézőknek.
A Magyarszinkron.hu kis csapata lehetőséget kapott, hogy szinte az első perctől kezdve végig kövesse a darab kialakulását, a történet életre keltését.
Húsvét után érkezünk meg a Shure stúdióba, amely csak a próbák helyszínét adja, a premier a Tivoli Színházban lesz. A színpadon egy képzeletbeli szinkronstúdióban éppen zajlik a munka. Kertész Péter, Szélyes Imre, Kaszás Mihály, Haás Vander Péter dolgozik egy nehezebb jelenet leszinkronizálásán. Díszletek még nincsenek, a színészek is saját ruháikban játszanak, de az érzés ismerős. Az ötvenes években járunk, amikor még jóval lassabban készült a szinkron. Órákig is eltarthatott, amíg egy tekercset felvettek, hiszen sem a technika, sem a színészi gyakorlat nem volt olyan, mint a mai időkben. És persze az állami vezetés is jobban figyelt arra, hogy az egyszerű nézők mit hallanak majd, amikor moziba mennek.
Nyertes Zsuzsa, a kiváló naiva alakítja azt az elvtársnőt, akinek a színészek és a stáb megregulázása a feladata. Iglódi tanár úr csendben figyeli a jelenetet, nem szól közbe, hiszen a művészei már ismerik a szükséges instrukciókat. A következő képben azonban, már igazit egy picit a megtervezett mozgáson. A rendezői székből felállva egy előjátssza azokat a mozdulatokat, amelyeket elvár. Csendben, alig hallhatóan beszél, így mindenkinek nagyon oda kell figyelnie arra, hogy mit mond, és kinek mit kell csinálnia. Majd újra elölről veszik ugyanazt a színpadképet, kiegészítve az új instrukciókkal. Bő egy órával a kezdés után rövid szünetet jelez a rendező, és a színészek szétszélednek friss levegőt szívni.
A még mindig ugyanolyan szép szőke színésznő Nyertes Zsuzsa e rövid szünetben osztotta meg gondolatait a darabról.
– Még nagyon az elején vagyunk, így sok minden képlékeny, változó – mondta. Sas elvtársnő főleg az első felvonásban vesz részt erőteljesebben, amikor kialakul a történet. Kicsit komika és drámai főhős is egyben, hiszen egy nagy butaságot kell ráerőltetnie a színészekre, anélkül, hogy ezzel kárt okozna az embereknek. Persze hithű kommunistaként nem jut eszébe szembeszegülni a pártakarattal, és talán még hisz is a sikerben. A karakter még alakul, változik, de remélem, hogy sok örömet fog okozni a nézőknek.
Lévay Viktória egy fiatal színésznő bőrébe bújik bele, aki sodródik az árral.
– Klárika egy fiatal színésznő, aki még nem rajzolódott ki pontosan előttem. Nehéz eldönteni, hogy okos vagy inkább butácska. Ami kiderült számomra az az, hogy odavan a filmezésért.
– Szerinted melyik irányba húz inkább?
– Ez attól is függ, hogy melyik a szórakoztatóbb; nyílván az a viccesebb, ha buta színésznőt játszik az ember, aki jó helyen jó nagy badarságokat nyög be, és jókat lehet rajta nevetni. De a szöveg is formálja, ami nem kifejezetten mutatja azt, hogy olyan nagyon buta lenne.
– Az Utószinkron pellengére állítja a kommunista rendszert és ideológiát.
– Mindig izgalmas egy olyan korban játszani, amiben nem éltünk, de az ember szívesen belehelyezkedik. Sokat segít, ha megjönnek a jelmezek, a frizura, mert könnyebb lesz majd abba a korszakba beleképzelni magunkat. Inkább izgalmasnak és jópofa játéknak tartom, mint nehéznek.
Nagyon kíváncsi vagyok, hogy a közönség mennyire lesz vevő erre a politikai karikatúrára, mert sok bőrt lehúztak már erről és sok jó és vicces alkotás született a korszakról.
Nem akarok nagy titkot elárulni, de az előadás vége meglepő fordulatot vesz majd. Ha jól komédiázzuk végig a történetet, akkor nagyot fog csattani. Hogy mindebből mennyire érzik ki a nézők, hogy milyen vészjósló időszak volt ez az emberek számára, és miként reagálnak rá, az mindenképpen érdekes lesz.
Közben a szünet véget ér, és a színészek visszamennek a színpadra. A rendezői utasítás szerint ismét átveszik az első két képet.
Ahogy említettük a helyszín egy képzeletbeli szinkronstúdió, ahol a szinkronrendező, egy szovjet filmet instruál. Három művész áll a mikrofonok előtt. Kaszás Mihály a fiatal, Szélyes Imre a renitens, és Kertész Péter a megalkuvó figurája. A felvétel nehezen megy, mert olyan szavakkal kell megküzdeniük, mint a „basszmaccs”, vagy azzal, hogyha a képen zötyögnek a szereplők, akkor nekik is zötyögniük kellene, persze csak hangban. A színészek küzdenek a feladattal, és néha egymással is. Haás Vander Péter, mint rendező, a képzeletbeli stúdió, képzeletbeli rendezői fülkéjéből instruál, és ha kell rendet is teremt. A munka lassan és keservesen ugyan, de halad. Jön Sas elvtársnő (Nyertes Zsuzsa), aki a pártvezetés kéréseit tolmácsolja, és közben kikezd a fordítót alakító Varga Zoltánnal is. Elvtársnőként persze neki mindent szabad.
Iglódi István ezután a következő képre tér rá, és ekkor kiderül, hogy miről is szó majd a történet.
Körtvélyessy Zsolt, mint Nagyon Fontos Sóskúti elvtársként feltálalja a színészeknek a szokatlant. Egy színdarabot kell élőben leszinkronizálniuk. A feladat szokatlan, és a megvalósítása a lehetetlennel egyenlő, de ellentmondásra nincs lehetőség. Bank Tamás alakításában Bence Imre olvasztár is beleszól a szinkronba, mivel a pártvezetés őt szemelte ki Sztálin elvtárs magyar hangjának.
A jelenetet többször is meg kell ismételni, mert fontos a pontos és megfelelő időzítés. Nemcsak a mondatoknak, de a mozdulatoknak is minden pillanatban a helyükön kell lenni, ahhoz, hogy a siker a végén tökéletes legyen.
Majd ismét egy rövid szünet következik. A színészek pihennek, készülnek a délelőtti próba végére.
– Most kezdődött meg a darab próbaidőszaka, szinte mindenki példánnyal a kezében dolgozik, így én is még kicsit távol vagyok ettől a szereptől – osztotta meg velünk gondolatait Varga Zoltán.
– Milyen lesz szerinted az UTÓSZINKRON politikai vetületének a mai fogadtatása?
– Azt gondolom, hogy sokféle személyiség nézi a színházat, akiknek különböző reakciója lehet. Van, akit nem érint meg ez az időszak. De a fiatalokra, akik kevesebbet tudnak a korszakról, újdonságként hathat, lehet egyfajta üzenete számukra. Azt tudni kell, hogy a dráma némiképp elrajzolt képet fest az 50-es évekről; karikatúraszerű hatást kelt, ami magát a darab humorát adja.
Kertész Péter szerint is érdekes lesz a fiatalabb generáció véleménye, hiszen az-az időszak, amelyben a darab játszódik, már a történelem részét képezi.
– Ugyan évtizedek óta szinkronizálok, de ilyen fajta pártszigorral nem találkoztam – mesélt a régi időkről. Dallos Szilviával, a darab írójával, régóta ismerjük egymást. Ez egy picit segít a történet értelmezésében, hiszen könnyebb vele beszélni egy-egy pillanat hátteréről. Kíváncsian várom, hogy hogyan fog a történet megelevenedni a színpadon.
Ugyanígy áll Haás Vander Péter is, akinek a figuráját Vasnak hívják.
– Vas János szinkronrendező, a magyar szinkron legendás rendezői közé tartozik, bár lehet, hogy a névazonosság csak a véletlen műve – válaszolt ezirányú kérdésünkre a márciusban Jászai-díjjal kitüntetett művész. Nem ő a minta a szerep megformálásánál, de valószínű, hogy több általam ismert és nagyrabecsült rendezőtől fogok ötleteket „lopni”.
Közben a próba tovább halad. Iglódi tanár úr kérésére a színészek még egyszer eljátsszák az első kép történéseit, most már figyelembe véve az összes instrukciót. A tanár úr csendben figyel, halkan hozzászól még egy-egy mozdulathoz, kihúz néhány mondatot a szövegből, és újra meg újra megismétel egy-egy jelenetet. Amikor úgy érzi, hogy ez a színpadkép kiforrott és nagyjából úgy zajlik, ahogy tervezte, befejezettnek nyilvánítja a munkát, és útjára engedi szereplőit.
A próba másnap folytatódik….
Very interesting topic, thankyou for putting up. “Integrate what you believe into every single area of your life.” by Meryl Streep.
Very interesting subject, thankyou for posting. “I do not pretend to know where many ignorant men are sure-that is all that agnosticism means.” by Clarence Darrow.
Your place is valueble for me. Thanks!…
This site is really a walk-by means of for all of the info you wished about this and didn’t know who to ask. Glimpse right here, and also you’ll definitely discover it.
Hey! This is kind of off topic but I need some help from an established blog. Is it hard to set up your own blog? I’m not very techincal but I can figure things out pretty quick. I’m thinking about setting up my own but I’m not sure where to begin. Do you have any tips or suggestions? Appreciate it
Excellent website. A lot of helpful information here. I am sending it to a few friends ans also sharing in delicious. And naturally, thanks for your effort!
I just could not depart your web site before suggesting that I extremely enjoyed the standard information a person provide for your visitors? Is going to be back often to check up on new posts
I’ve been surfing on-line more than 3 hours these days, but I by no means discovered any fascinating article like yours. It?¦s beautiful value sufficient for me. Personally, if all site owners and bloggers made good content material as you did, the net will be much more useful than ever before.
Respect to article author, some great selective information.
Hi there would you mind stating which blog platform you’re using? I’m planning to start my own blog in the near future but I’m having a tough time choosing between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal. The reason I ask is because your design and style seems different then most blogs and I’m looking for something unique. P.S Apologies for getting off-topic but I had to ask!
I really appreciate this post. I?¦ve been looking everywhere for this! Thank goodness I found it on Bing. You’ve made my day! Thx again
I carry on listening to the news update talk about getting boundless online grant applications so I have been looking around for the best site to get one. Could you tell me please, where could i find some?
It¦s actually a cool and helpful piece of info. I am glad that you just shared this helpful information with us. Please stay us informed like this. Thanks for sharing.