Hamvas Dani volt a vendégünk

CHAT volt Hamvas Danival az axn.hu/blog -on 2008.11.04-én

Dani közel három órán keresztül válaszolt a kérdésekre, és közel 20.000 leütést produkált ennyi idő alatt…

Íme a válaszok:

Hirdetések

KépekA Smallville-ben Pete-nek a második hangja voltál. Ilyen esetben próbálod utánozni az előző hangot, vagy azt teljesen figyelmen kívül hagyod?

Szia!

Hát, ez egy nehéz ügy. Szakmai illemből ilyenkor leginkább úgy teszünk, mintha mi lennénk az elsők (ez nem királyi többes), mert néha a váltás oka (nem feltétlenül ebben a konkrét esetben, csak néha) kellemetlen az előző kollégának. Szóval nem, nem próbálok azonosulni. Pláne az isten Előd Álmoshoz. Hogy is lehetne? Különben is, mindig az eredeti a mérvadó.

Szia Dani!
Első kérdésem az lenne, hogy
– Mikor kezdtél el szinkronizálni?
illetve, hogy
– Melyik a kedvenc munkád, figurád, és milyen karaktereket szeretsz megformálni?

Szevasz!

– 1990-91 körül.

– Sejtettem, hogy ez a kérdés elő fog jönni, és próbáltam válasszal készülni rá, de nagyon nehéz. Az olyan munkákat szeretem, amikhez nagyon pontosnak kell lenni (mármint nem munkakezdést tekintve, mert álnok legendák keringenek rólam, hogy szoktam késni. NEM IGAZ!). Az olyasmit, amikor a karakter sokat “játszik”, gyorsan “vált”, magyarán nem csak leköveti az eredeti forgatókönyvet, hanem adott esetben kis improvizációkkal, színekkel tarkítja. Ezek nehéz dolgok általában, és nagy koncentrációt igényelnek. Illetve a gyenge magyar szöveg nagyon megnehezíti, mert saját kreativitásra, és ritmusérzékre kell hagyatkozni, hogy kitöltsem a helyet, de ne lógjak le róla, és ott beszéljek, ahol a figura tátog. Szóval, ebből a szempontból az olyasmit kedvelem, mint a Kaliforniai Álom, a Tru Calling, vagy a Primeval, vagy az Aliens in America (alapvetően szeretem a loser figurákat, akik sokat hebegnek-habognak), de az olyan dolgokat is szeretem, mint a Family Guy, vagy a Kés/Alatt, amik hűbbek a leírt dialóghoz, de nem csak lineárisan játszanak. A CSI: NY az előbbiek közé tartozik, ezért szeretem.

Mit gondolsz az olasz szinkronosokról? Jól nyomják?

Ciao (stílszerűen)!

Őszinte leszek Veled, nem sokat tudok az olasz szinkronról. Meg ez elég nehéz dolog, mert ha valaki nem beszéli az adott ország nyelvét, akkor nem biztos, hogy helyi értékén tudja megítélni, hogy is hangzik az a dolog. A német szinkront például sokan ütik, hogy az milyen bikkfa, meg szögletes, meg unalmas, meg lapos, közben meg szerintem amellett, hogy pontos, és vérprofi, pont olyan színes, mint az eredeti – én legalábbis nem hallom egyenletesen unalmasnak. Bocs, hogy kicsit eltértem a kérdéstől.

Szia Dani, mióta szinkronizálsz?

Szevasz. Mint fentebb!

Szija, melyik volt a kedvenc karakter, akit eddig szinkronizáltál és miért? És kivel tudtál a legjobban Képekazonosulni, és kit utáltál szinkronizálni? Kb menny ideig tart egy-egy epizód szinkronizálása? Meg is szoktad nézni az általad szinkronizált sorozatokat, filmeket?

Köszi a választ a sok kérdésre: Eriel

Helló!

A kedvenc karakterre, meg hogy mit szeretek, nagyjából fentebb válaszoltam. Általában egyébként az ilyen karakterekkel tudok azonosulni. Én magam is ilyen sorsverte outsider vagyok (elmorzsol egy könnycsppet), a csajok se nagyon csipáztak (én voltam a srác, akivel megbeszélték a lelki bajaikat – tudod, ez az automatikus barát kategória), akik a filmekben aztán mindig hazaviszik a legjobb csajt, és “save the day”. Szóval éppen ezért az ilyesmit szeretem. Szóval az ilyesmit szeretem. Filmben például a Career Opportunities. Nem tudom mi volt a magyar címe, de John Hughes volt a forgatókönyvíró és producer, Jennifer Connelly és Frank Whaley pedig a főszereplők.

Attól függ minek az egy epizódja. Power Rangers – gyors (sokat karatélyoznak maszkban), Kés/Alatt lassú. Előző 6 epizód per nap, K/A max kettő. Persze az epizódok is hosszabbak. Inkább úgy mondom, hogy egy nap kábé 60-80 perc filmet lehet felvenni. De énnekem nem kell végig ott lennem, csak nyilván amennyit benne vagyok.

Nem. Utálom a hangomat, és a magyar szinkront (bocs srácok), mert az esetek 95 %-ában fos a magyar szöveg, és mivel én értek angolul, engem ez borzasztóan frusztrál. Van, amit azért nézek minden hibájával együtt. Heroes, Lost, House. De több, amit nem nézek. www.ebay.com (onnan egyébként meg szoktam venni, amibe beleszeretek – egy csomó minden van, amerikaitól németen át – Türkisch für Anfanger, ilyesmi – finnig).

Melyiket nehéz szinkronizálni, a filmet vagy a rajzfilmet?

Hali!

Attól függ. A rajzfilm, ha nem mozi-rajzfilm, egyszerűbb, mert nem tudnak olyan komplex dolgokat rajzolni, mint amiket játszani tudnak színészek (kiv.: Simpsons, Family Guy). Ezért kevésbé kell pontosnak lenni. De ugyanakkor rajzfilmben sokkal “aranyosabbnak” kell lenni, illetve mindenféle elváltoztatott hangokon játszani, és az nehezít rajta. De élőszereplőset nehezebb szerintem.

Animék (japán animációs filmek/sorozatok) szinkronizálását kevésbé favorizálod, mint élőszereplős filmekét/sorozatokét?

KépekSzia!

Attól függ. Nem sírtam el magam az örömtől a Dragonball-nál, mert lássuk be, sok anime csupán marketing valami hülye gyerekjátéknak. De szeretem a japán rajzfilmek képi humorát, úgyhogy Yugi-Oh GX nem annyira fog meg, de egy Full Metal Alchemisten jól tudok szórakozni. Vagy az Inuyashán. De bevallom, nem követem őket adásról-adásra. Ha odakapcsolok, és épp olyanom van, megnézem, mert nagyon kreatívak, viccesek, és szeretem a japán történetmesélési mintákat, mert érdekesen eltérnek az amerikaitól, és újszerűen hatnak. Szeretem ezen kívül a japán nyelvet is (akármilyen borzalmas is), és a nagy animék (pl.: Akira) nemcsak vizuálisan, de gondolatiságukban is egészen érdekes világot jelentenek. Szóval nincs hátrányban az egyéb filmekhez, de előnyben is csak, ha különleges.

Üdv.
Fel szoktak kérni, hogy beszélj úgy, mint egy szinkronizált karaktered?

Helló!

Ja! Kaliforniai Álom, és Hunyor Major. Szeretem őket, de olyan hülyén vesz ki magát, amikor az életben elő kell adni. Szóval szoktak, én meg igyekszem kibújni, ahogy csak lehet.

Szia Dani! Hogyan kerültél bele a szinkronszakmába?

Szia!

Hát, azt mondják, hogy ez a kapcsolatok országa. Nos, az én papám, meg a Subár Berci (művésznevén Bery) papája együtt jártak óvodába (még a múlt században), és azóta barátok. És a Berci akkoriban már a Rockszínházban játszott, ahol akkor akarták bemutatni a Légy jó mindhalálig!-ot. És kellett valaki a sok 20-onéves közé, aki korabeli. És én megtetszettem, kiválasztottak. És gyerekek mindig kellenek a szinkronba, úgyhogy hívtak, aztán ittragadtam, mert ezt lehetett a suli mellett csinálni. Nagyjából ennyi a nagy történet! Sajnos ennél nem izgalmasabb… Hioányzik belőle az és akkor azt mondta Steven Spielberg…

Megfordult a fejedben, hogy elköltözöl Amerikába? (Azért kérdezem, mert tudom, hogy éltél kinn.)

Szia!

Meg. Aztán én hülye voltam annyira patrióta (bár nem járok macskakövet dobálni), hogy haza akartam jönni Magyarországra forgatókönyvírást tanítani. Aztán hazajöttem. Ez volt a hiba. De azért nem lett volna olyan egyszerű kintmaradni, nem fogok úgy tenni, mintha. Csak nagyobb perspektívák álltak volna előttem – és nem kellett volna csalódnom ebben az országban idejekorán. Hogy elmennék-e ezután bárhova? Nem, mert mindenki elmegy. És hiszek benne, hogy kellene itt is tehetséges, ambiciózus ember. Csak azokat nem nagyon hagyják érvényesülni… De ebbe ne menjünk bele mélyebben.

Szia, Dani!
Ugye, nem csak magyarhangként, hanem dramaturgként, forgatókönyvíróként is találkozhatunk a neveddel – mostanában dolgozol valamin, ami esetleg nem titkos annyira, hogy ne lehessen elárulni róla semmit? Illetve, mennyire cincál szét ez a sokféle munkakör, mennyire marad időd olyan dolgokra, amiknek semmi közük a filmezésez?

Szióka!

Ezer éve nem hallottam Rólad. Ez persze az én hibám is, úgyhogy bocs.

Van. Most jutott tovább egy pályázaton egy könyv, aminek a szerző jóvoltából társírója lehetek Képek(mad props to Zakariás Laci). Az hogy lesz-e belőle film, az más kérdés, de ha rajtunk múlik lesz. (ha engem kérdezel, biztos lesz, mert nagyon szerethető anyag). Illetve egy másik nagyon jó könyvön dolgozhatok együtt a Lora szerzőjével (szintén nagy megtiszteltetés, és köszönöm a lehetőséget az Andinak is). Titok egyébként soha nincs, csak nem szeretek előre inni a medve bőrére, mert aztán az orrom alá dörgölik, hogy “és azzal mi van?” Szóval vannak ezek, de hogy mi lesz a mozikban, azt nem tudom. Vannak egyéb dolgok formálódóban, de azok meg csak ígéretek. Ami biztos, hogy leforgott az első nagyjátékfilm, amiben társszerzőként vettem részt (Tóth Barna filmje lesz, most vágják). Ez legkésőbb a Szemlén látható lesz.

Nagyon. Semennyire. Eredménynek tekintem, ha naponta egy sorozat-epizódot meg tudok nézni, vagy esetleg egy filmet. Másra semmire nincs időm. iwiw-en egy hónapja nem jártam, akkor is apukám lépett be, hogy felrakjon néhány normális képet a búrámról.

Millió puszi!

Egyébként is nézel animét, vagy csak munkának tekinted őket?

Szia!

Mint fentebb. De azért köszi a kérdést!

Nemrég hallhatunk a Múmia 3-ban lesz valamilyen mozifilm vagy rajzfilm amiben halhatunk téged?

Szia!

Most épp semmi. Illetve hát nemrég volt a Trópusi Vihar (köszi a Báthory Orsinak érte). Meg a Sasszemben voltam, de az csak DVD-re. Most Family Guy van, azt merem ajánlani. A mozit meg én is várom, de az ajándék. Idén 4-et csináltam – előtte évekig egyet sem. Szóval most befogom a pofámat és nagyon örülök…

Melyik a kedvenc filmed, sorozatot?

Szia!

Mint fentebb. Ennél több, most nem jut eszembe. Az HBO-n ment sok egyedi film, amiket szerettem csinálni. Körül kéne néznem otthon a polcon. Illetve, ha azt kérdezed, hogy mit szoktam nézni, arrról is írtam fentebb. Kiegészítve: Kemény Zsaruk, Scrubs, My name is Earl, Everybody hates Chris, Two and a half men, illetve klasszikusok: A simlis és a szende, Nevem senki, Parker Lewis, A Suli (hopp-hopp, egymillió éves, vasárnapi Disney-délutánban – igen, ilyen dinoszaurusz vagyok), Ally McBeal, Red Dwarf, Miért éppen Alaszka?. Filmekben pedig John Hughes mozik (0. óra, Elvittem a Ferrarit), Mátrix, angol “megélhetési-komédiák” (Alul Semmi), Judd Apatow vígjátékok, meg hasonlók. Általában a színvonalas humort szeretem, de hülyére röhögöm magam az Amerikai Pitén is. Sok DVD-m van, nehéz lenne felsorolni, hogy mi mindent szeretek.

Hogyan “fedezték fel” a hangodat?

Szevasz!

Mint fentebb. Sajnos nem egy olyan nagy sztori. De azért van benne “hírérték”…

– Van olyan szerep, amit nem szeretsz szinkroniználni?
– Kikkel szeretsz a legjobban együtt dolgozni?
– Legemlékezetesebb szinkronmunkád?
– Kivel/Kikkel találkoznál a legszívesebben, és mit kérdeznél tőle/tőlük?
– Melyik általad szinkronizált, vagy ismert karakterre hasonlítasz a legjobban?

Na!

– Nem nagyon. Inkább olyan hely van, ahol kevésbé, mert sokat kell ülni, vagy nincs légkondi (és azért egy ablaktalan kis szobában nyáron ez nagy szopás). De szerepek nem zavarnak. A nagyon gagyi dolgokat nem szeretem (az ilyen mexikói szappanopik – de ezek közt is van szerethető). Mondjuk a Jetixen megy ez a Lazy Town, az nagy szopás, de sokat röhögünk legalább.

– Sokan vannak. Molnár Levi, Tüncsi, Solecki Janka, Kocsis Maca, Kőszegi Ákos (utóbbiaktól sokat lehet tanulni), Markovics tomi (sokat basztatjuk egymást), Bolba Tomi (teljesen kész az a csávó). Sokan vannak. De leginkább egyedül, B-sávon. Mert az gyorsabb, és több időm marad írni.

– Nincs. Illetve, mint fentebb.

Képek– Az említett kedvenc sorozatokból a színészekkel. Módszerekről kérdezném őket, meg a Hollywoodi gépezet (film és TV-gyártás) működéséről – hátha sikerül valamit meghonosítani belőle itt is. Azért az egy jól-működő, észszerű rendszer.

– Jó kérdés. A loser-ekre. Azokra mindig. Meg az olyanokra, akik olyasmiket mondanak (ez konkrétan 3 hete volt, az Aprics Laci osztott ki, és amint elmondtam a mondatot, egyszerre szóltunk be/ki egymásnak, hogy “ugye itt jutottam eszedbe?”): “40 éves koromban is recskázni fogok”…

Szia!

Meg szoktad nézni, amit szinkronizálsz, vagy zavar, hogy a saját hangodat hallod?

Helló!

Mint fentebb!

Olvastam valahol, hogy találkoztál A. J. Buckley-val, amikor itt járt Pesten. Ez igaz?

Szia!

Röviden: igen! Köszönöm az AXN lelkes csapatának…

Tudom,h régen tanítottál is a rendezésről és a forgatókönyvírásról…Szoktál még tanítani?

Szeva!

Nem. Sajnos. Szívesen tanítanék, bár időm nem nagyon van rá, így aztán egyedileg adok inkább tanácsot embereknek (pontosabban most azt sem, mert nagyon be vagyok havazva). A Lacival is így alakult ki a munkakapcsolatunk. Tanítanék. De ott nem! És akik voltak ott, azok tudják, hogy miért. Erről többet nem mondanék. Pedig kurvára megérdemelnék, hogy terítsek…

Van példaképed a színész-szakmában? Ha igen, kicsoda?

Szia!

Magyarok közt nincs. Nem azért, mert nincsenek jó színészek, mert vannak. Egyszerűen sokukat ismerem, és ez némiképp ront az illúzión. Olyan van, akitől sokat tudok tanulni (mint fentebb). Az amerikaik közt sok van, de inkább a háttérmunkásaikat szeretem (rendezők, írók). Szóval nincs olyan, hogy egy színész, akinek a filmjeire mindig beülnék. De azért egy Pacinon mindig van mit nézni. De ott nagyon-nagyon sok a nagyon jó profi. A komikusokat szoktam szeretni (Jim Carrey, Sasha Baron Cohen), akik extra színeket produkálnak.

elmentél az axn szülinapi bulijára?ha igen milyen volt találkozni azzal akinek a szinkronhangja vagy?

Csá!

Igen, ott voltam. Nagy parti volt (mint kiderült, egy volt évfolyamtársam volt a rendezvényszervező cég főnöke). Nem ott találkoztunk, hanem már együtt ebédeltünk. De jó volt egyébként. Csak túl sokan voltunk, mert közben készült interjú is vele, meg minden, szóval nem tudtunk túl mély beszélgetést folytatni. De azért dumáltunk. Nagyon jófej csávó. Olyan igazi amerikai. És nem hiszi, hogty ő sztár lenne. Pontosan tudja a helyét.

Jelenleg min dolgozol? Úgy értem, szinkronban.

Szia!

Folyamatosan jönnek-mennek sorozat-évadok. Van argentín köztük, van sok hangalámondás (Smash Lab), Power Rangers (juhúú), Family Guy, Szerkesztőség, Bakugan, MDA – millió cucc, amiről nem hallottatok szerintem, mert minek néznétek olyasmit. Amit várok az a Törtetők negyedik évada lesz. Meg a Kés/Alatt.

és ha mentél a többi magyarhang is ott volt vagy csak te!
helló

Szia!

Voltak más színészek is (más sorozatokból), meg ott volt a szinkronrendező is (az Orosz Ildi, aki most csinálja, de azért puszi az Áginak is), de nem a komplett gárda, hiányosan meg nem akarok sorolni.

Ha még a világpremier előtt dolgoztok egy mozifilmen, kötnek veletek valamilyen titoktartási szerződést? Vagy beszélhetsz az ismerőseidnek a filmről? Melyik filmeket láttad így, mielőtt az „átlagmozinéző” láthatta?

Helló!

Nem, szerződés nincs. De a nagy poénokat előlünk is visszatartják ilyen-olyan módon. A Trópusi Vihart például simán meg tudtuk nézni, színes volt a kópia, ott volt az egész film, egy szinkronban lement az egész. Az Indiana Jones-nál meg a Múmiánál már 4 változat volt – mindig ki kellett mennem és nyögnöm még kettőt, vagy üvöltenem, vagy egy mondatot mondanom, vag yépp kivágtak abból, amit felmondtunk. Az Indynél viszont még az is nehezített, hogy úgy képzeld el, hogy a kép nagy része fekete, és csak egy kis körben látod a színész fejét, ahol beszél, vagy ha nincs képen, akkor csak fekete képernyőt látsz, és oda van írva, hogy off screen, és hallod a dialógot (de a zene meg az effektek azok még nincsenek rajta). Ami csak azért rossz, mert fingod nincs róla, hogy mi történik a képen. Csak azt látod, hogy üvölt. De hogy miért? Illetve, amikor látszott a Kristálykoponya, akkor mindent láttál a képen (de fekete-fehérben volt), csak a koponya volt lefedve, mint amikor a TV-ben valakit kikockáznak (csak feketével, nem kockázással). Szóval ha akartam volna, előre el tudtam volna mondani, hogy mi lesz az Indy vége, de most kinek mesélgessem? Szóval nem titok, de ez olyan belső etikai imperatívusz. Ha már dolgoztak vele, akkor várja ki mindenki, és nézze meg a moziban. Mozifilm meg szinte mindig premier előtt készül (nagyjából egyeznek a premiere-date-ek mára már világszerte).

Egy „intimebb” kérdés: ha nagyobb, országos tévén fut a sorozat, több pénzt lehet a szinkronnal keresni?

Szia!

Jó kérdés. Nem. Ez a disznóság. Hogy a Minimaxra ugyanannyiért szinkronizálok, mint amikor a Doktor House-t csináljuk. Ami szerintem kurva nagy disznóság, pláne, hogy utána kiadják DVD-re a cuccot. Az egyetlen, ami ma korrektül van fizetve, az a mozi, mert ott belekalkulálják azt is, hogy ez megy DVD-re, meg TV-ben utána. Szóval a mozit megfizetik, csak abból kevés van sajnos. Érdekes egyébként, hogy az HBO-ban például jobban fizetnek, mint a TV2-es dolgoknál – pedig ugye tudjuk, hogy mi a bevételbeli különbség a kettő közt. Szóval csókoltatom a kertévéket. Nem ezen kéne spórolni, hanem a bukott műsoraikon, meg a kis celebrity-jeiken…

Volt már olyan, hogy elkezdtél egy karaktert és valamilyen okból kifolyólag nem tudtad elvállalni?

Szia!

Nem. Más helyett már kerültem be, de engem még nem kellett lecserélni. Maximum azért cseréltek le, mert átkerült egy másik stúdióba, és elfelejtettek utánaérdeklődni, hogy korábban ki csinálta…

Szia!

A filmeket általában percekre vagy tekercsekre szoktátok osztani a szinkronizálás közben?
Úgy tudom hogy, az Indy 4 ben is benne voltál?

Helló!

Igen, benne voltam.

Tekercsekre. De sok helyen lassan egy perc egy tekercs, úgyhogy úgy is lehetne. Mindenesetre ezt ne mondogassuk, mert még meghallják. És fizetni is tekercsre fizetnek…

Egy CSI: NY epizódnak kb. hány óra alatt készül el a teljes szinkronja?

Szia!

Szerintem naponta két epizód tud meglenni. 8-10-12 órás munkanap. De lehet, hogy hülyeséget mondtam, és két napig veszik, akkor viszont napi 7 órában. De van olyan rendező, aki letol 2 epizód CSIMiami-t 6 óra alatt…

Ki a kedvenc színészed/színésznőd?

Szeva!

Színész, mint fentebb. Színésznők közül a komikákat szeretem (Jennifer Aniston, Sandra Bullock, stb…). Meg aki csinos, és jó ránézni. Igen meglepő módon… De egyébként tényleg a viccesebb dolgokat kedvelem, a drámai színésznők nem hatnak meg annyira.

Szia!

Azt szeretném kérdezni, hogy benne voltál e esetleg a Sötét Lovag szinkronmunkábai? Ha igen kit szinkronizáltál, esetleg hallottad, hogy, hogy szinkronizálja Stohl Heath Ledgert? Milyen?

Csáó!

Nem. Sajnos. Semmit nem tudok róla. És moziban láttam. Úgyhogy passzolnék…

Azokat a sorozatokat, filmeket, amelyekben szinkronizáltál meg szoktad nézni?

Szia!

Mint fentebb! Köszi a kérdést azért!

Szia Dani!

Az én kérdésem az lenne hogy, melyik volt a legnehezebb szinkronizálási feladatod és miért?

Helló!

Fentebb részleteztem, hogy miket szeretek – ezeket azért, mert kihívások. Nincs olyan, ami igazán nehéz tudna lenni – és mégis mindegyik másképp nehéz. Általában azok a nehezek, amiket szeretek, és pontosan azért szeretem őket, mert van velük munka. Tudod mi a nehéz? Szar magyar szövegből dolgozni, és a fordító helyett megírni a szövegeket. Ha ezt kell csinálnom, akkor eldobom az agyam, mert ez dupla meló. De jó magyar szövegből nehéz karaktert szinkronizálni kifejezetten jó tud lenni, az sosem gáz. Bár csinálok egy argentín sorozatot, ahol szarul van megírva a szöveg, viszont erre fel nem is használom, hanem javarészt improvizálok (az alapján, ami le van írva persze, mert azért nem vagyok ilyen büfé spanyolból) – szóval ez is jó tud lenni.

Mexikói, dél-amerikai sorozatokban szinkronizáltál már? Ha igen, melyekben és sikerült könnyen felvenned a spanyol nyelv “temperamentumát”?

Szevasz!

Hajaj! Mindenfélében. Őszinte éeszek, a címükre nem is emlékszem. Talán egyre: a Perlára. Ja meg a Gyagyás családra (Los Roldan). Most megy egy sori a Romanticán azt hiszem, a Complices. Az ez az improvizálós, amit az előbb írtam. Az a nehéz ezekben, hogy ugyanazt mondják minden részben (ezért unalmas), meg, hogy sokat improvizálnak. Magát az állandó üvöltést-bömbölést nem olyan nehéz megcsinálni, csak unalmas, mert mást se csinálnak.

Budapesten laksz, vagy vhol vidéken?

Szia!

Újbudai betyár vagyok! De voltam már rózsadombi betyár is, és azt is nagyon szerettem. Meg kiskoromban 9. kerületi rapper-gyerek lehettem volna. De nem lettem. Úgyhogy most itt tolom.

Milyen egy igazi amerikai?

Szia!

Hát először is nyitott, kommunikatív, bármiről lehet vele beszélgetni, mert ha nem tud róla semmit, akkor is érdeklődik (vagy úgy tesz). Ezen kívül olyan nagyon emberközeli, haverkodó, vállalja a véleményét, de nem keresi a konfrontációt. Olyan, mint a legjobb fej utitárs egy túristabuszon. Ez az átlag. Nem mindegyik ilyen, de ezekkel lehet jellemezni őket – beléjük eleve beléjük-nevelték a nyitottságot.

Nem tudod, hogy melyik egyetemen/fősulin lehetne forgatókönyvírást tanulni? Elsőre is köcce!

Szia!

Az SZFE-n (Színház és Filmművészeti Egyetem) van forgatókönyvírás szak, de szakmailag nem ajánlom, mert sajnos nem azt tanítják, amit ma a filmekben és sorozatokban alkalmaznak (tehát nem azt fogod megtnaulni, hogy hogyan kell Heroes-t írni, hanem hogy Szomszédokat) – bár most már nyitnak a fiatalabb generáció felé. Viszont nagyon jó kapcsolatokat lehet építeni ott – csak az a baj, hogy művész-rendezőkkel. Ha tehát Török Ferenccel, Pálfi Györggyel, és társaikkal szeretnél dolgozni, akkor ott a helyed. Ha a szakmáról szeretnél többet tudni, akkor inkább a CEU kurzusát ajánlanám, vagy a Werk Akadémiát – ahol dolgozó profik tanítanak (akiknek üzenem, hogy az ingyenreklámért erre a számlaszámra lehet utalni).

Mennyire változott a szakma, amióta te is belecsöppentél? (A sok adó, sok munka miatt mennyire csökkent/változott a minőség)
Szerinted elképzelhető-e, hogy a távoli jövöben a skandináv országokhoz hasonlóan szinkron helyett az eredeti nyelv és feliratozás lesz itthon az elterjedtebb?
A sorozatjunkie.hu-t ismered, olvasod?

Szia!

Ez egy nagyon komplex kérdés. Sokat. Nagyon sokat változott. Amikor én elkezdtem, volt két csatorna, plusz mozi, plusz video. Aztán most meg van 70 csatorna, plusz mozi, plusz video. Szóval a munka több lett – a pénz meg annyit emelkedett, hogy ugyananyit ér, mint akkor, csak sokkal több meló van, és emiatt nem érződik. (hogy értsd: akkor 100 forint volt egy tekercs, és 20 másodperc hosszú. Ma 200 forint egy tekercs és 40 másodperc hosszú). Szóval abból van több zsé, hogy fel-alá rohangálok a városban, és sok a meló. Anno a Pannóniától másfél kilométerre laktam. Most havonta 1500 kilométert autózom. Egy jó kocsiban – amit abból tartok fent, hogy van még más munkám a szinkronon kívül, mert egyébként a szinkronból csak a benzinre meg a biztosításra futná.

A minőségen borzasztóan érződik sajnos. De ezt gondolom Te is látod. Az a gond tudod, hogy több lett a munka, és kevesebb a pénz. Emiatt a dramaturgok elmentek kevésbé stresszes és pénzesebb munkákba, és gépíró majmok írják a magyar szövegeket (akinek nem inge ne vegye magára – de azért jó lenne, ha sokan magukra vennék, és megtanulnának legalább magyarul, vagy a józan paraszti eszüket valahonnan előkerítenék), és ez hozza a legtöbb minőségi romlást, mert ha a szöveg szar, a színésztől nem várható el, hogy megírja. Sokan még így is javítják a dolgot menet közben, de sokan leszarják (lásd Bűbájos boszorkák bejegyzés). És sok olyan ember van a szakmában, akinek meg kellett volna tanulnia először magát a szakmát mielőtt dolgozik benne. Olyan emberek csinálnak sajnos ma már nagy szerepeket, akiknek nincs meg a lelke, csak a rutinja. Ügyesek (illetve “szinkronok”), de én hallom, hogy semmi nincs a mondataikban. már ha egyáltalán értik, hogy mit beszélnek, mert van olyan, aki felmondja a leírt szöveget, és FINGJA nincs, hogy mit is beszél. És nem figyelnek a profikra, hogy tanuljanak tőlük, illetve nem ambiciózusak eléggé, hogy fejlődjenek.

Nem. Nem képzelhető el. Ennek egyszerű anyagi oka van. Tény az, hogy kevesen beszélnek Magyarországon idegenül (még angolul is, hát még spanyolul, meg a tököm tudja, franciául). Az is tény, hogy a magyarok rohad lusták (aki nem így gondolja, az már rég külföldön dolgozik, vagy szorgalmasan dobálja a molotov-koktélokat nemzeti ünnepeken). Ha kialakulna a rendszer, hogy mindenki feliratoz, és az egyik TV bejelentené, hogy ő mostantól megint szinkronizál – az megnyerné a nézettségi harcot, még akkor is, ha teleshopot adna csakegész nap. Pont. Sztori vége. És nehogy azt hidd, hogy nem húznák meg. Az elképzelhető, hogy lesz egy-két kábelcsatorna, aki megjátssza ezt, de maximum rétegcsatornák tehetik meg (pl.: az Animax szerintem). Viasat, AXN már nem. Maximum a kétnyelvű rendszert. A baj csak az, hogy egy idő után olcsósodni fog a muka, és ha azok, akik szereteik a szinkront nem kezdenek petíciózni, akkor itt olyan bikkfa-hangok lesznek, hogy a fal adja majda a másikat (tudod mi van Lengyelországban?)

Néha olvasom, de elég kevés időm van rá sajnos, hogy szörföljek. Tudod… Addiktív…

Valaki közben egy másik topicban kérdezi, hogy hány hangszínen tudok tartósan karaktert csinálni: Ez nehéz kérdés. 4-5 jól elkülöníthető, amin belül vannak árnyalatok, illetve sokmindent lehet fogalmazással kialakítani, hanghordozással, vagy különböző beszédhibákkal pregnánssá tenni. Szóval van néhány, de nem tudom pontosan. Mindenesetre nem tudom megmondani. De ha becsuknád a szemed, lehet, hogy mindegyik ugyanúgy szólna – a vizuális élmény nagyon befolyásol.

A másik kérdése pedig az volt, hogy dolgozom-e forgatókönyvíróként. Mint fentebb! (szerencsére, és remélhetőleg lassacskán igen)

Szia!
Színházban szoktál játszani? Ha igen miben láthatunk most?

Szervusz!

Nem játszom színházban. Gyerekkoromban a suli miatt abba kellett hagyni, és utána már nem kerültem vissza. Néha hiányozna, de engem jobban vonz a háttérmunka – én nem közvetíteni szeretném az üzenetet, hanem megteremteni. Tisztelem a színészeket, és a legjobb írók meg rendezők színész hátttérből jönnek, mert értik és tudják, hogy mit kell majd elmondani a színésznek, és ezért tudják, hogy hogyan vegyék rá, hogy megtegye, illetve, hogy mi néz ki jól a színpadon/vásznon. De az a tapasztalat, amit megszereztem, illetve, amit külföldön megtanultam, és színpadon voltam (az egyetem alatt) az megadta azt, ami a munkámhoz kell, és hasznos. És annyira meg nem vagyok exhibicionista. Se jóképű…

szia nem tudod A.J.-nek van testvére?

Helló!

www.imdb.com . Én is csak ennyit tudok. De azt hiszem van. De most nem esküszöm meg rá. Egy Lexus IS-F-je van, ezt viszont tudom…

Hirdetések

Na, hát nagyon szépen köszönöm a kérdéseket, tényleg nem számítottam ekkora érdeklődésre, de örültem, hogy volt. Remélem sikerült kielégíteni a kíváncsiságotokat. mindenkinek további szép hetet kívánok, és nézzetek TV-t meg filmeket, de csak a színvonalas cuccokat, ha van rá egy mód. Ja, és tartsatok ki a magyra szinkron mellett, mert ami még jó benne, az csak addig marad jó, ameddig Ti szeretitek. Mindenkinek szép estét:

Hamvas Dani

Next Post

A szinkron akkor jó, ha van mögötte más is

pén nov 28 , 2008
Borotvaéles humorérzékkel rendelkezik, a hangjával nap mint nap találkozhatunk a mozikban, a rádiókban és a különböző csatornákon. Évek óta túlnőtt a „Ben Affleck magyar hangja” kategórián. Emellett a színpadon is meghatározó színművész, amit a Pinceszínházban jelenleg játszott Márai darabban is jól bizonyít. Ő Széles Tamás.