Amikor elindult a csatorna mennyire fontos volt, hogy minden szinkronizálva legyen?
A magyar piacon ez elkerülhetetlen, hiszen a magyar nézők imádnak profin szinkronizált tartalmakat nézni. Szinkron nélkül egy szélesebb nézőközönségnek szóló csatorna – mint a Paramount -, gyakorlatilag halálra lenne ítélve. Érdekes, hogy ugyanakkor a környező országokban- mint például Románia, Szerbia, vagy Horvátország – a híreken és a helyi gyártású tartalmakon kívül minden mást felirattal néznek, még a nagy kereskedelmi csatornákon is. De akad olyan terület is, ahol még 2014-ben sincs senkinek baja az alámondásos verzióval, például Lengyelországban. Minden piac más és más, és mi természetesen mindig az adott helyi igényeket igyekszünk kielégíteni.
Milyen feltételeket szabtak – főleg művészieket – a szinkront készítő stúdiónak?
A szinkronnal foglalkozó kollégáink általában szabad kezet adnak a stúdiónak, de a castingot mi csináljuk a szinkronrendező javaslatai alapján. Illetve kijelölt fordítógárdánk (ún. talent pool-unk) van, ez biztosítja, hogy a műfajban jártas fordító készítse a magyar szöveget. Tehát a szöveg és a szinkronhang minőségére mi is nagyon odafigyelünk, de a gyártás egyéb folyamataiba nem szoktunk beleszólni.
A magam részéről felirat párti vagyok, de főleg azért, mert imádok jó kis nyelvi fordulatokat, anglicimusokat és amerikanizmusokat elcsípni filmnézés közben. A Boardwalk Empire (Gengszterkorzó), a Hell on Wheels, a Killing, vagy a South Park nekem egész pazar élmény ilyen szempontból, bár szerintem a South Park és a Madagaszkár Pingvinjei szinkronnal is kimondottan zseniális.
Tudatos volt, hogy az elején nem friss nagy durranásokkal, hanem régebbi nagy durranásokkal nyitnak? –
Teljesen tudatos döntés volt a részünkről, ami a Paramount Channel pozicionálásából, illetve a piaci törvényekből is fakadt. Úgy gondoltuk, hogy a csatornát nem a filmek első vagy második körös vetítéseit megvásárló adókkal versenyeztetjük. Megtehettük volna, de nem lett volna értelme, mert akkor a filmcsomagokba kerülünk a szolgáltatóknál. A Paramount inkább maradt a családi csomagban, és a kínálatot elsősorban az ún. közelmúlt nagy klasszikusai vonalon állítottuk össze, az elmúlt 20-25 év filmsikereiből és díjnyertes alkotásaiból kiválogatva.
Sok filmcsatorna van már most is, mivel szeretnék magukat megkülönböztetni? –
A Paramount Channel a Paramount Pictures és más nagy amerikai stúdiók filmjeire építő csatorna, ami olyan igényes, ugyanakkor népszerű tartalmakat kínál a nézőknek, melyek 90 százalékban az imént említett ún. „recent classics” szelekcióból kerülnek ki. Emellett egyre nagyobb hangsúlyt fektetünk majd a premierekre és a piacon még kevésbé – vagy egyáltalán nem – ismert közönségfilmek bemutatására is. Úgy igyekszünk felépíteni a csatornát, hogy egész évre jusson a jó, nézőket érdeklő filmekből. Negyedévente veszünk újabb tartalmakat és integráljuk be azokat a csatorna kínálatába. Lesznek sorozataink is, de csak akkor, ha megtaláljuk azt a tartalmat, amiről úgy gondoljuk, hogy színvonalában megfelel az elvárásainknak.
A horror műfaj előtérbe helyezése miért fontos?
Nincs előtérben a horror műfaj. Az rétegtelevíziózásnak számítana, mi pedig a Paramount-tal tudatosan inkább minél szélesebb nézői rétegeket igyekszünk megcélozni a műsorainkkal. Inkább a kalandfilmek, akciófilmek, vígjátékok és krimik azok, amelyek a csatorna kulcs kategóriáit adják. Szerintem ezt viszonylag jól tükrözi az első hónap kínálata is: Pitch Black, Jurrasic Park, Vissza a jövőbe… Azok a horrorfilmek, amelyeket műsorra tűzünk, péntek késő este kerülnek adásba. Viszont szinkronizálás szempontjából nagyon érdekesek, mert ezeknél merül fel leggyakrabban egy új szinkron legyártásának a lehetősége.
Várható, hogy európai arca is lesz a csatornának, vagy marad az usa dömping? –
A Paramount filmtár egyéb hollywoodi stúdiók, független stúdiók és helyi forgalmazók filmjeivel is kiegészül, tehát vannak, és a jövőben is várhatók európai filmek, ha nem is olyan arányban, mint az amerikaiak. Ezek egyébként túlnyomórészt koprodukcióban készült filmek. A nemrégiben műsorra tűzött Roseanna’s Grave – Sírba viszel például amerikai-olasz együttműködésben készült, a The Cat’s Meow – Pénzeszsák című film pedig amerikai-német-angol koprodukció. De szép számmal akadnak ellenpéldák is, mint például a Wonderland – Csodaország, vagy a Ten little Indians – Tíz kicsi indián, melyek angol filmek, vagy a norvég Chasing the Kidneystone – Jakten på nyresteinen – Mákszemnyi mentőakció című alkotás.
A Paramount az egyetlen olyan tévé, aminek hangja nem magyar színész, aki legalább hangban ismert itthon. Ennek a kétnyelvűségen kívül mi az oka?
Nincs más oka. A kiválasztásnál az elsődleges szempont az volt, hogy – amellett, hogy a csatorna arculatához illeszkedjen a hangja -, az adott színész mind magyarul, mind románul akcentus nélkül beszéljen. Ennek azért volt jelentősége, mert Magyarországgal egyidőben Romániában is elindult a Paramount, és közös csatornahangot kerestünk. Váta Lóránd Sepsiszentgyörgyön született színész maximálisan eleget tett ennek a kritériumnak. Ő egyébként Romániában igen népszerű és ismert színész, aki 2009 óta a Kolozsvári Állami Magyar Színház társulatának tagja. Elsősorban színházi munkáiról ismert, de olyan filmrendezőkkel is dolgozott már együtt, mint Gárdos Péter, Elek Judit vagy Gulyás Gyula. 2009-ben Jászai-díjjal tüntették ki.
Nem merült fel, hogy ismert magyar hang szólaljon meg a csatornán?
A fenti szempontok fontosabbak voltak az hang ismertségénél, és mi eléggé beleszerettünk a hangjába, mert szép, elegáns és karakteres. Jó is, hogy nem köthető egyértelműen egy másik csatornához, vagy egy ismertebb karakterhez. Reményeink szerint Váta Lóránd hangja hamarosan pont a Paramount által válik ismertebbé.
Csatorna szinten mennyire tartják fontosnak, hogy minőségi szinkronok szólaljanak meg? Mit tennének meg azért az anyagiakon túl, hogy a saját filmjeik a lehető legjobban szólaljanak meg?
A kollégáim, akik ezen dolgoznak, valami egészen elképesztő lelkesedéssel és lendülettel „pörögnek” a szinkronokon. A filmek műfaját figyelembe véve adjuk őket egyik stúdiónak, vagy másiknak, attól függően, hogy melyik műfajban jártasabbak. Természetesen minden legyártott szinkron alapos minőség-ellenőrzésen esik át, mielőtt adásba kerülne. Egyébként nagy tiszteletben tartjuk a „klasszikus”, azaz az eredeti szinkronokat, és mindent megteszünk, hogy lehetőleg ezekkel menjenek a műsoraink. Szinkronizálásra, vagy újraszinkronizálásra csak akkor kerül sor, ha például időközben tönkrement az eredeti szinkron, vagy soha nem is létezett.
Egyetért-e azzal a véleménnyel, hogy már így is túl sok a hazai tévé, mi lesz a legújabbakkal? –
A piac valóban zsúfolt, de a viszonylag újonnan bekapcsolódó Nickelodeon és Comedy Central csatornáinkkal már megtapasztaltuk, hogy milyen a nézőért állandó harcot folytató magyar piacon jelen lenni. A siker kulcsa, hogy jó minőségű tartalom álljon a csatorna rendelkezésére, ez pedig a Paramount márka esetében adott.
Személyesen, ha ideje engedi, megnézi a saját kínálatot?
Persze! A Paramount csatornán nemrég műsorra tűzött Usual Suspects – Közönséges bűnözők és a Big Lebowski – A nagy Lebowski című filmeket nem először látom, de számomra megunhatatlanok. A Comedy Centralon nagy kedvenceim a South Park, az Archer, az Agymenők és A Comedy Central bemutatja, de nézem A Miller család-ot is. A Family Guy új évadát pedig alig várom. A Nickelodeon műsorai közül a Madagaszkár pingvinjeit, vagy a Kung Fu Pandát emelném ki, ezek tényleg korosztálytól függetlenül nagyon szórakoztatóak, teljesen ki tudok kapcsolni, mikor nézem őket. Egyébként már a kétéves kisfiamnak is van kedvence, a Dóra, a felfedező.
Otthon tévézik, ha igen mit néz, ha nem mivel tölti a pihenőidejét?
Mérsékelt zene- és sorozatfüggésem van, és közben próbálom az aktuális mozifilmekből is elkapni azt, amit még lehet. Egyébként pedig a kisfiammal rosszalkodunk. Ha ő alszik, akkor órákig bírok fotográfiai kiadványokat és – perverz módon -, arculattervezésről szóló szakkönyveket, vagy éppen aktuális marketing- és reklámblogokat olvasni.
Mivel ajánlaná a tévét a nézőknek?
Azoknak ajánlom a Paramount-ot, akik az óriási csatornakínálat ellenére nehezen találnak őket érdeklő minőségi filmet, és elegük van abból, hogy hétközben gyakorlatilag csak sorozatot és akciófilmeket, illetve kevésbé ismert, B kategóriás filmeket nézhetnek. Nekik igazi alternatívát kínál a Paramount.